Veel gestelde vragen

1. Waarom is het belangrijk om als werkgever medewerkers te laten testen?

Een van de belangrijkste wapens in de coronabestrijding is het testen. Door meer testen uit te voeren, kan het virus sneller opgespoord worden en kan verspreiding van het virus voorkomen worden. Ons doel is om werkgevers de mogelijkheid te bieden hun medewerkers snel en kosteloos te testen. Hiermee wordt de veiligheid op de werkvloer vergroot. Dit is een cruciale stap om de maatschappelijke en economische activiteit weer te vergroten, zodat sectoren en bedrijven kunnen heropenen.

2. Wat maakt Laatjepersoneelgratistesten.nl anders dan de bestaande corona testfaciliteiten?

Door subsidie van de overheid kan uw medewerker bij ons kosteloos een coronasneltest afnemen. De uitslag van deze test is aanzienlijk sneller beschikbaar dan bij een GGD test, namelijk al binnen 20 minuten na afname. Hierdoor kunnen werknemers verantwoord en veilig aan het werk gaan, en wordt voorkomen dat werkzaamheden binnen een organisatie onnodig stilliggen.

3. Wat is het verschil met een (gratis) zelftest kit (voor onderwijsinstellingen) en de gratis antigeen test bij Laatjepersoneelgratistesten.nl?

Scholen krijgen binnenkort de gratis zelftest kit opgestuurd. Het verschil tussen deze gratis zelftest kit en de gratis antigeen test bij Laatjepersoneelgratistesten.nl is de betrouwbaarheid van de test. De zelftest kit heeft, bij een goede afnametechniek een betrouwbaarheid van maximaal 80%; maar die loopt al snel terug als je onzeker bent of niet juist met de swab te werk gaat. De betrouwbaarheid van de antigeen test bij Laatjepersoneelgratistesten.nl loopt door onze grote ervaring en hoog opgeleide laboranten juist op tot bijna 100%. Tevens: als men zelf test en een positieve uitslag heeft dan moet men naar de GGD voor een confirmatietest (wat dus extra werk is). Ook als men zelf test en een negatieve uitslag heeft dan is er nog steeds een kans van 1 op 5 dat men wel besmet is. Eigenlijk is de zelftest kit dus minder veilig en zorgt voor extra handelingen/rompslomp ten opzichte van de gratis antigeen test bij Laatjepersoneelgratistesten.nl

4. Wat maakt “laat je personeel gratis testen.nl” anders dan de bestaande corona testfaciliteiten?

Anders dan bij de GGD testlocaties waarbij mensen met klachten getest worden op de aanwezigheid van het virus, wordt er niet gezocht naar zieken maar bevestigen we de gezondheid van de medewerkers. Hierdoor werkt “laat je personeel gratis testen.nl” preventief: het is een toegangscontrole om medewerkers verantwoord en veilig aan het werk te kunnen laten gaan. De uitslag is daarnaast sneller dan de GGD test beschikbaar, namelijk ongeveer 20 minuten na de sneltest. De medewerkers kunnen bij een negatieve uitslag direct aan de slag op de werklocatie.

5. Voor welke bedrijven en sectoren is Laatjepersoneelgratistesten.nl interessant?

Laatjepersoneelgratistesten.nl richt zich vooral op organisaties waar medewerkers niet thuis kunnen werken. Dit betreft organisaties in de logistiek en distributie, retail, productie omgevingen en contactberoepen. Ook zijn onze sneltesten beschikbaar voor medewerkers binnen het onderwijs, de kinderopvang en (sociale) dienstverlening.

6. Hoe werkt het?

Laatjepersoneelgratistesten.nl is een initiatief van [SIC] ARBO (arbodienst) in samenwerking met bedrijfsarts Koopmans én Coronasneltest Nederland. Via onze website kunt u als werkgever eenvoudig een unieke code voor uw bedrijf aanvragen bij bedrijfsarts Koopmans. Uw medewerkers kunnen met deze unieke code gemakkelijk en kosteloos een coronatest inplannen op 1 van onze 15 testlocaties. Dezelfde unieke code kan meervoudig gebruikt worden door medewerkers van uw bedrijf.

7. Welke testlocaties hebben jullie?

U kunt terecht bij 1 van de 15 locaties van Coronasneltest Nederland. Wanneer u klikt op “Test inplannen”, kunt u vervolgens kiezen uit de volgende locaties: Aalsmeer (nabij Bloemenveiling Royal FloraHolland), Alphen a/d Rijn, Amsterdam, Breda Oost, De Bilt, Den Haag (Wassenaar), Eindhoven, Groningen, Lageweide (Maarssen), Lelystad, Maastricht Airport, Mijdrecht, Uitgeest, Westland of Zoetermeer. Bijbehorende adressen worden getoond wanneer u een locatie selecteert bij “Test inplannen”.

8. Is er bij jullie een wachtrij, of krijgen bepaalde beroepsgroepen voorrang bij het inplannen van een test?

Nee, u kunt op het eerst beschikbare moment een test inplannen. Vrijwel al onze locaties zijn zeven dagen per week geopend en hebben ruime openingstijden. De kans is groot dat u direct terecht kunt.

9. Welke stappen zijn er?

  1. U als werkgever vraagt via onze website eenvoudig een unieke code voor uw bedrijf aan waarmee uw medewerkers coronasneltesten (de zogenaamde antigeentest) kunnen inplannen.
  2. Met deze unieke code kan de werknemer zelf een test inplannen via Laatjepersoneelgratistesten.nl op 1 van de 15 locaties van Coronasneltest Nederland. Dit kan als er sprake is van één van de volgende situaties: de medewerker heeft lichte klachten (verkoudheid/hoesten/koorts/benauwdheid en/of keelpijn), de medewerker heeft nauw contact gehad met iemand die besmet is met het Coronavirus of de medewerker heeft een melding ontvangen vanuit de CoronaMelder-app.
  3. De werknemer kan veelal nog dezelfde dag getest worden én ontvangt binnen 20 minuten de uitslag van de test. Is uw medewerker positief getest en in contact geweest met overige collega’s binnen uw organisatie? Laat in dat geval al uw medewerkers GRATIS testen om verspreiding binnen de organisatie te voorkomen!
  4. Dankzij de subsidie van de overheid kan bedrijfsarts Koopmans de kosten van de Coronatest declareren bij het ministerie van VWS.
  5. De werknemer kan veelal nog dezelfde dag getest worden én ontvangt binnen 20 minuten de uitslag van de test.
  6. Coronasneltest Nederland declareert de kosten bij bedrijfsarts Koopmans.
  7. Voor de werkgever is het testen van je medewerkers dus geheel GRATIS.

10. Hoe lang duurt bovenstaande procedure?

Het aanvragen van een unieke code voor uw bedrijf is zo gebeurd. Binnen een uur wordt uw aanvraag goedgekeurd, waarna u of uw medewerker gemakkelijk en snel een test kan inplannen op een locatie naar keuze. De werknemer kan veelal dezelfde dag nog getest worden en ontvangt binnen 20 minuten de uitslag.

11. Ik heb mijn unieke code ontvangen, wat nu?

U kunt deze unieke code delen met uw medewerkers. Uw medewerker(s) kunnen nu een test inplannen via onze website. Let op: deze code mag enkel gebruikt worden door medewerkers van uw bedrijf. Eventuele familieleden van medewerkers (of andere niet-medewerkers) mogen hier geen gebruik van maken. Zij kunnen via hun eigen werkgever wel gratis getest worden bij onze locaties.

12. Wij hebben een eigen bedrijfsarts en/of arbodienst. Wordt er iets van hen verwacht?

Nee, bedrijfsarts Koopmans draagt de medische verantwoordelijkheid (supervisie) voor onze sneltesten. Het feit dat bedrijfsarts Koopmans en [SIC] ARBO niet uw eigen bedrijfsarts en arbodienst zijn, is geen probleem. Onze bedrijfsarts is eindverantwoordelijke voor het laten uitvoeren van de testen, het vastleggen van de resultaten, de communicatie van de resultaten met de geteste personen en het delen van de resultaten met de regionale GGD. De verwerking van de medische gegevens van medewerkers wordt door onze bedrijfsarts gedaan. Deze gegevens mogen niet worden gedeeld met u als werkgever.

13. Moet er een abonnement of een contract worden afgesloten om gebruik te kunnen maken van de gratis sneltesten die jullie aanbieden?

Nee, onze service is geheel vrijblijvend. U hoeft geen account te hebben en kunt direct medewerkers aanmelden via onze website. Hier zijn ook geen (opstart)kosten aan verbonden. Dankzij de subsidie van de overheid kan bedrijfsarts Koopmans de kosten voor het afnemen en analyseren van de testen declareren bij het ministerie van VWS.

14. Kunnen uitzendkrachten of ZZP’ers binnen mijn bedrijf zich ook aanmelden voor een gratis coronatest?

Ook uitzendkrachten of ZZP’ers kunnen zich aanmelden voor een gratis coronatest, mits zij werkzaamheden verrichten voor uw bedrijf. In dit geval kunnen ze de unieke code gebruiken die op naam van uw bedrijf is aangevraagd.

15. Ik heb een eenmanszaak. Kan ik mijzelf ook aanmelden voor een gratis coronatest?

Wanneer u een eenmanszaak hebt, kunt u een unieke code aanvragen onder uw bedrijfsnaam en KvK-nummer. Met de code die u ontvangt, kunt u zichzelf aanmelden voor een gratis coronatest.

16. Kan ik meerdere medewerkers tegelijkertijd aanmelden?

Indien u een groot aantal medewerkers (50+) wilt laten testen, kunt u via info@laatjepersoneelgratistesten.nl contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

17. Kan een medewerker zonder klachten getest worden?

Indien de medewerker nauw contact heeft gehad met iemand die besmet is met het coronavirus of de medewerker heeft een melding ontvangen vanuit de CoronaMelder-app kan een medewerker zonder klachten gratis getest worden. Indien u niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden, maar toch een sneltest wenst in te plannen kan dit via www.coronasneltestnederland.nl

18. Geldt er een minimum of maximum voor het aantal testen dat mag worden ingepland met mijn unieke code?

Er geldt geen minimum of maximum voor het aantal medewerkers dat een test kan inplannen aan de hand van een unieke code. Bovendien mag dezelfde medewerker meerdere testen inplannen, mits er in alle gevallen sprake is van één van de bovenstaande situaties.

19. Testen jullie ook op locatie?

Testen op locatie is bij grotere aantallen mogelijk. Informeer telefonisch of per mail naar de mogelijkheden.

20. Hoe en in welke vorm krijg ik mijn testuitslag?

De testuitslag wordt binnen 20 minuten per mail aan u bevestigd. De uitslag wordt in het Nederlands, Duits en het Engels naar u gemaild als PDF-bestand met de gegevens en handtekening van onze bedrijfsarts, evenals het logo van onze arbodienst. Verder worden de volgende gegevens vermeld op uw uitslag: naam, geboortedatum, testuitslag, datum en tijdstip van uitslag en type test (Healgen®/Orient Gene® COVID-19 antigenen (AG) sneltest). Indien u de uitslag 20 minuten na testafname nog niet ontvangen heeft, controleer dan of de mail in de SPAM (ongewenste mail) terecht is gekomen. Als dit niet het geval is, verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

21. Welke test gebruiken jullie?

Wij voeren uitsluitend de Healgen COVID-19 antigenen sneltest uit. Deze test is goedgekeurd door de overheid en het RIVM. De WHO heeft onder nummer EUL Number: EUL-0503-027-00 goedkeuring gegeven aan Healgen om sneltesten beschikbaar te stellen aan professionele beroepsbeoefenaren. In Nederland betreft dit BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. De test is goedgekeurd door de overheid en is qua betrouwbaarheid gelijk aan de test die door de GGD wordt gebruikt. Onze test heeft een sensitiviteit van 96,7% en een specificiteit van 99,2% op de aanwezigheid van Covid-19 virus partikels in speeksel, de test is betrouwbaar vanaf de eerste tot en met de zevende ziektedag en wijst, indien positief, op actieve ziekte. https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/covid-19-hoe-betrouwbaar-zijn-sneltesten/volledig

22. Hoe wordt de test afgenomen?

Eerst wordt er met een wattenstaafje speeksel uit de mond gehaald en vervolgens wordt er uit de neusholte een uitstrijk genomen. De test wordt afgenomen door medewerkers, die opgeleid zijn en onder supervisie staan van de Goed Gezond Groep. Ze begrijpen dat het afnemen van de test voor u eventueel wat spannend kan zijn en zullen er alles aan doen om het voor u of uw medewerker zo comfortabel mogelijk te maken.

23. Kan ik mijn afspraak annuleren of verplaatsen?

Indien u de afspraak onverhoopt moet wijzigen of annuleren, kan dit telefonisch of per email.

24. Ik heb een test ingepland. Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

U dient een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) mee te nemen.

25. Zijn de testlocaties drive-through locaties?

Dit verschilt per locatie. Na het boeken van een test ontvangt u een bevestigingsmail. Hierin staan specifieke instructies betreffende de gekozen testlocatie. Indien u niet beschikt over een auto is het altijd mogelijk om met de fiets of te voet onze locaties te bezoeken.

26. Heb ik als werkgever recht op inzage in de resultaten?

Het testresultaat wordt verstuurd naar het emailadres dat door de medewerker wordt opgegeven en wordt dus niet gedeeld met de werkgever, tenzij dit vrijwillig en op eigen initiatief gebeurt.

27. Kan ik mijn medewerker(s) verplichten om een sneltest te ondergaan?

Nee, dat kunt u niet verplichten. U moet uitdrukkelijk toestemming vragen aan uw medewerker(s) om een test te ondergaan.

28. Mijn uitslag is negatief. Is deze uitslag een bepaalde tijd geldig?

Er is geen “geldigheidsduur” verbonden aan een (negatieve) testuitslag. In alle gevallen raden wij u aan, wanneer de klachten verergeren of u te maken krijgt met een bekende blootstelling aan het virus, zich (opnieuw) te laten testen.

29. Mijn uitslag is positief. Wat gebeurt er dan?

Graag wijzen wij u erop dat COVID-19 een meldingsplichtige ziekte is. Om die reden zal De Goed Gezond Groep een melding maken van uw positieve uitslag bij de GGD. De GGD in uw regio zal vervolgens binnen 4 dagen contact met u opnemen. Voor meer informatie zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/in-thuisquarantaine-door-corona

30. Is er versoepeling mogelijk als medewerkers negatief getest zijn (bijvoorbeeld het loslaten van de 1,5 meter-regel)?

Nee, dit is niet het geval. Met Laatjepersoneelgratistesten.nl willen we aantonen dat er meer mogelijk is met een goed testbeleid en dat de handelingsvrijheid van bedrijven kan worden vergroot op een verantwoorde manier. Door medewerkers gratis en snel te testen, streven we ernaar om de huidige beperkingen verantwoord af te bouwen en om werkplekken toegankelijker te maken.

31. Moet iemand met klachten wel thuis blijven?

Ja, iemand met klachten moet zich laten testen en dient thuis te blijven totdat het testresultaat bekend is. Dit is binnen 20 minuten het geval. Is het resultaat positief? Deze persoon blijft thuis. Is het resultaat negatief? bij een bewezen contact met een besmet persoon blijven de quarantaine maatregelen gelden, uw werknemer moet vijf dagen thuis blijven.

32. Wat is het verschil tussen deze test en een PCR test?

De meetmethode van een sneltest verschilt van die van een PCR test: de sneltest is een zogeheten antigeentest en meet de aanwezigheid van bepaalde virus-eiwitten, terwijl de PCR kijkt hoeveel er van het virus zelf aanwezig is aan de hand van genetisch materiaal. Dat laatste kan alleen met kostbaar en intensief laboratoriumwerk, waar vaak vier tot acht uur overheen gaat. De uitslag van een PCR test laat dus veel langer op zich wachten. Om internationaal te reizen, is doorgaans wel een PCR test (met reiscertificaat) nodig. Dergelijke test kunt u inplannen via www.pcrtestnederland.nl

33. Mijn vraag staat hier niet tussen. Hoe kan ik jullie het beste bereiken?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 17:00 op 085 0645 711. Daarbuiten en in het weekend kunt u ons bereiken door te mailen naar info@laatjepersoneelgratistesten.nl